Dobór rolek i łyżew

Podstawowym elementem decydującym o wyborze rolek lub łyżew są buty wraz z płozami a w przypadku łyżew ostrzami, ponieważ one służą nam najdłużej i od nich w największym stopniu zależy komfort i jakość naszej jazdy. Podstawowa wersja modelu rolki lub łyżwy profesjonalnej firmy mimo, że nie zawiera wielu udogodnień wystarczy nam jednak na bardzo długo w przeciwieństwie do rolek tzw. no name, które często pozornie wydają się nam lepsze. Każdy wyższy model z danej serii zawiera coraz to więcej bardziej zaawansowanych rozwiązań np. wloty powietrza do buta od spodu, lepsza płoza, inny system zapięcia a w przypadku łyżew i rolek do jazdy szybkiej termoformowanie. Sprawą drugorzędną są elementy wymienialne, czyli kółka i łożyska. Do jazdy rekreacyjnej służą rolki o kołach do 84 mm średnicy. Najczęściej w przypadku pierwszego zakupu nie mamy wpływu na rodzaj kół i klasę łożysk, ponieważ są już w zakupionym zestawie i przynajmniej na początku nie ma sensu tego zmieniać. Po zużyciu się tego pierwszego zestawu dokonujemy zakupu nowych kół oraz łożysk i wtedy dobieramy ich jakość i klasę pod nasze potrzeby. Jeżeli chodzi o koła to im większa twardość tym wolniej się one ścierają, a w przypadku łożysk wyższa klasa pozwala na szybszą jazdę. W temacie łożysk musimy pamiętać o jednej ważnej rzeczy, że popularny termin „ABEC” nie mówi nam nic o producencie a jedynie o technologii. Ogólna zasada jest taka, że im wyższy numer to szybsze łożysko. Jednak najważniejsze jest sprawdzenie, kto jest producentem takiego łożyska. W marketowych rolkach montowane są łożyska „no name” oznaczone nawet symbolem ABEC 9 jednak jakościowo to łożysko jest poza jakąkolwiek klasyfikacją. W rolkach renomowanych firm montowane są porządne łożyska i nie musimy się martwić oznaczeniem „ABEC 5”, ponieważ do jazdy rekreacyjnej w zupełności nam takie wystarczy a przy pierwszej wymianie łożysk i tak założymy jakie chcemy. Jeżeli chodzi o ostrza to renomowane firmy używają stali nierdzewnej a linie marketowe zazwyczaj wyposażone w stal gorszego gatunku która potrafi szybciej się tępić oraz rdzewieć co przekłada się w późniejszym czasie na znaczne koszty które poniesiemy podczas ostrzenia w serwisie. Pozostałe elementy wyposażenia, czyli wszelkie ochraniacze, kask i strój są sprawą indywidualną, choć równie niezbędną jak same rolki i łyżwy.

Krzysztof Plich - www.roll4life.pl

Do niedawna pierwszy kontakt z tym sportem najczęściej następował w jakimś markecie, gdzie trudno było o fachową poradę dotyczącą sprzętu, lub jazdy. Lecz w ostatnich latach powstało wiele sklepów specjalizujących się w tzw. sportach outdoorowych. I patrząc obecnie na rynek widać, że powstaje ich coraz więcej. Często są to sklepy zatrudniające, lub prowadzone przez ludzi zajmujących się tym sportem od wielu lat półzawodowo, a nawet zawodowo.

Wraz z upływem lat zmieniają się także same rolki. Największe firmy przeznaczają gigantyczne pieniądze na badania, oraz opracowywanie nowych modeli i unowocześnień wykorzystując przy tym wszystkie najnowsze zdobycze technologii. Nie ma praktycznie sezonu, w którym nie pojawiałyby się nowe modele. Nowe nie tylko z nazwy, lecz zawierające nowe rozwiązania, lub wprowadzające elementy sprzętu specjalistycznego do modeli rekreacyjnych.

Najpopularniejszą formą jazdy jest jazda rekreacyjna. Jest to najczęściej pierwszy typ jazdy z którym się spotykamy. Jest to forma uniwersalna, ponieważ daje bardzo dużą przyjemność z jazdy, a jednocześnie nie wymaga jakiegoś reżimu treningowego, oraz dużych kosztów. Nauka podstaw jazdy na rolkach nie wymaga zbyt wiele czasu, ale wskazane jest by odbywała się pod okiem instruktora, bądź też kogoś znajomego kto już dłużej jeździ i ma jakieś doświadczenie w tym temacie. Podstawowym problemem, z którym spotykają się początkujący rolkarze jest brak utrzymania równowagi, dlatego na początku ważne jest, aby trochę czasu poświęcić na jej opanowanie. Istotne w tym momencie jest to, aby robić to w pełni bezpiecznie, czyli w kasku i ochraniaczach zabezpieczających nas przed kontuzjami (nadgarstki, łokcie, kolana). Pozwoli nam to się cieszyć w pełni przyjemnością jazdy, a zapobiegnie nieprzyjemnym wypadkom mogącym nas zniechęcić do dalszej nauki. Musimy przy tym pamiętać, że nie da się nauczyć jeździć w 5 czy też w 15 minut. Opanowanie podstaw zajmie nam pewnie parę godzin i nie ma co liczyć, że po takim wstępnym kursie będziemy jeździć jak profesjonaliści. Nie ma co się jednak zniechęcać widząc jak na początku wszyscy nas wymijają. Jeżeli będziemy regularnie jeździć to umiejętności szybszej i lepszej technicznie jazdy przyjdą z czasem same.

A teraz parę porad odnośnie zakupu naszych pierwszych rolek. Na początek miejsce i cena. Wiadomo, że najtańsze rolki można dostać za niewielka cenę, jednak najczęściej są to rolki słabej jakości, często jakiejś nieznanej firmy, które potrafią się uszkodzić już po kilkunastu godzinach jazdy, a ich słaba jakość stwarza także zagrożenie dla użytkowników. Dlatego warto zadbać od początku o bezpieczeństwo i komfort jazdy zaopatrując się w profesjonalnym sklepie. Najlepsze są niewielkie sklepy zajmujące się głównie rolkami prowadzone przez pasjonatów tego sportu i jeśli nawet oni nie prowadzą bezpośrednio sprzedaży to zatrudniają ludzi którzy są profesjonalistami w tej dziedzinie. Często sklepy te mają swoją ofertę także w internecie, oraz prowadzą strony internetowe tematycznie związane z uprawianiem tego sportu. W takim sklepie sprzedawca doradzi nam jakie rolki powinniśmy kupić biorąc pod uwagę nasze doświadczenie, wiek, oraz oczekiwania. Często można także opłacić naukę jazdy, lub lekcje poprawiające nasza technikę. Asortyment w takich stosunkowo niewielkich miejscach potrafi być olbrzymi i zadowolić najwybredniejszego klienta, ponieważ sprzedający potrafią sprowadzić każdy sprzęt o którym marzymy, a poza tym możemy zaopatrzyć się tam we wszystko co jest związane z rolkami od ochraniaczy i sprzętu, aż po najdrobniejsze gadżety dla ludzi zafascynowanych tą dziedziną.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze rolek. Podstawowym elementem przy decyzji są buty wraz z płozami, ponieważ one służą nam najdłużej i od nich w największym stopniu zależy komfort i jakość naszej jazdy. Podstawowa wersja modelu rolki profesjonalnej firmy mimo, że nie zawiera wielu udogodnień wystarczy nam jednak na bardzo długo w przeciwieństwie do rolek tzw.

„no name”, które często pozornie wydają się nam lepsze . Każdy wyższy model z danej serii zawiera coraz to więcej bardziej zaawansowanych rozwiązań np. wloty powietrza do buta od spodu, lepsza płoza, inny system zapięcia. Sprawą drugorzędną są elementy wymienialne, czyli kółka i łożyska. Do jazdy rekreacyjnej służą rolki o kołach do 84 mm średnicy. Najczęściej w przypadku pierwszego zakupu nie mamy wpływu na rodzaj kół i klasę łożysk, ponieważ są już w zakupionym zestawie i przynajmniej na początku nie ma sensu tego zmieniać. Po zużyciu się tego pierwszego zestawu dokonujemy zakupu nowych kół, oraz łożysk i wtedy dobieramy ich jakość i klasę ze względu na nasze potrzeby. Jeżeli chodzi o koła to im większa twardość tym wolniej się one ścierają, a w przypadku łożysk wyższy klasa pozwala na szybsza jazdę. Pozostałe elementy wyposażenia, czyli wszelkie ochraniacze, kask i strój są sprawą indywidualną, choć równie niezbędną jak same rolki. pozdrawiam Plich Krzysztof roll4life